Czujnik tlenu

Czujnik tlenu lub czujnik O2

Opis

Czujnik tlenu jest urządzeniem, które określa zawartość tlenu w spalinach. Ponieważ ilość tlenu w spalinach jest bardzo dobrym wskaźnikiem efektywności spalania, jest również najlepszym miejscem do monitorowania wskaźnika zużycia paliwa.
Wybierz opcje po prawej stronie, aby znaleźć właściwe czujniki tlenu dla Twojego vechicle.find czujnika tlenu Walker

Znajdujący się w układzie wydechowym czujnik tlenu wytwarza napięcie proporcjonalne do ilości tlenu w spalinach względem powietrza (<150 mV nachylenie i >750 mV bogate). Dane te służą do sterowania mieszanką paliwowo-powietrznych poprzez wtryskiwacze PORT lub TFI i gaźniki. Czujniki są monitorowane lub sprawdzane w dowolnym miejscu od 4 do 100 razy na sekundę. Mieszanka paliwowo-powietrznych jest więc zawsze przenoszona z bogatych, aby wygodnie kształtować się w przybliżeniu w stosunku do stechiometrycznych (idealnych).

Ceramiczny korpus czujnika znajduje się w obudowie chroniącej ją przed wpływem mechanicznym i ułatwia montaż. Korpus ceramiczny wykonany jest z stabilizowanego dwutlenku cyrkonu (tlenek cyrkonu). Jej powierzchnie są pokryte elektrodami wykonanymi z przepuszczalnej dla gazu warstwy platyny. Ponadto na stronie wystawionej na działanie gazów spalinowych zastosowano porowatą powłokę ceramiczną. Powłoka ta zapobiega skażeniu i erozji powierzchni elektrod przez resztki spalania i cząstek stałych w spalinach.

Czujniki tlenu są precyzyjnie wykonane w celu uzyskania doskonałych osiągów i są produkowane tak, aby spełniały i przekraczały wszystkie oryginalne wymagania dotyczące wyposażenia i wymagania dotyczące testów.
  •     Ulepszona reakcja i wydajność silnika
  •     Niższe emisje
  •     Ulepszona oszczędność paliwa
  •     Dłuższe życie czujników
  •     Spełnia wymagania specyfikacji OEM
Wadliwe i nieudane czujniki

Czujniki tlenu mogą się nie powieść, gdy ceramiczny element czujnikowy jest narażony na pewne typy związków silikonowych lub gdy silnik spalający olej dodaje do czujnika zanieczyszczenie olejem. Niewielkie ilości ołowiu tetraetylowego w benzynie lub nadmiaru dodatków do paliw, które nie są "bezpieczne dla czujnika tlenu", mogą również zabić czujnik tlenu.

Błędy mogą występować natychmiast w momencie, gdy zanieczyszczenie styka się z czujnikiem tlenu, powodując martwy czujnik lub stopniowo przez pewien czas. Stopniowe pogorszenie jakości powoduje powolny czujnik, który nie reaguje tak szybko, jak to tylko możliwe, powodując, że katalizator działa mniej efektywnie. Może to prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia katalizatora.

Powolne czujniki tlenu mogą powodować spadek zużycia paliwa o 10-15%, nadmierne emisje spalin i niską zdolność prowadzenia pojazdów. Niestety, objawy powolnego czujnika tlenu nie zawsze są oczywiste dla właściciela pojazdu, chyba że pojazd nie osiągnie testu emisji, zauważono spadek zużycia paliwa lub problemy z poruszaniem.

Czujnik martwy można wykryć stosunkowo niedrogą cyfrowym miernikiem. Powolny czujnik można zdiagnozować tylko przy użyciu cyfrowego oscyloskopu lub miernika zasięgu. Większość instalatorów prawdopodobnie nie będzie w stanie wykryć problemu z czujnikiem tlenu, dopóki nie jest za późno i katalizator jest już w dobrym stanie.
 
Jak wyczyścić czujnik tlenu?

Spróbuj CARBON CLEANING!


Czyści silnik i eliminuje gromadzenie się węgla

Prewencyjne czyszczenie silników umożliwia przywrócenie części silnika, a nie ich wymianę, a tym samym oszczędność właścicieli samochodów na kosztownych częściach, takich jak nowa turbosprężarka (5.000-10.000 zł), katalizator (2.000-7.500 zł), DPF (2.000-7.500 zł) Lub zaworu EGR (1.300-1.700 zł).

Problemy te wynikają głównie z złego spalania, które stłumia silnik.

Zatem: przed wymianą części silnika spróbujmy go wyczyścić. Brudny silnik w wyniku gromadzenia się węgla jest nowym zagrożeniem dla osiągów pojazdów.
 
Kody usterek diagnostycznych (DTC)

W przypadku awarii czujnika tlenu rejestrator DTC jest zapisywany w module sterowania silnikiem (ECU), a lampka wskaźników awarii (MIL) świeci się na desce rozdzielczej, informując kierowcę, że pojazd ma problem.

Aby zdiagnozować usterkę, czytnik kodów lub skaner jest podłączony do pojazdu, aby odczytać kod usterki. Narzędzia diagnostyczne mogą się różnić na wyświetlaczu wyświetlanych informacji. Niektórzy pokazują definicję kodu, inni pokazują tylko kod błędu. Istnieją ogólne lub standardowe kody OBD II, a producenci pojazdów korzystają z dodatkowych kodów zwanych kodami rozszerzonymi lub specyficznymi dla OEM. W wielu starszych (przed 1995 r.) pojazdach kod usterki lub kod DTC można odczytać bez skanera lub czytnika kodu, przy użyciu procedury ręcznej kodowania lampy błyskowej.

Po zidentyfikowaniu opisu przy użyciu listy kodów usterek DTC, następnym krokiem jest zdiagnozowanie usterki. Aby prawidłowo zdiagnozować układ, czujnik i / lub obwód, należy postępować zgodnie z procedurą diagnostyczną.

Sam kod usterki nie mówi, który z części zamiennych! Narzędzia skanujące lub czytniki kodów mówią językiem OBD II, co oznacza, że ​​odniesienia do silnika są kodowane.

    B1 = Bank 1
    B2 = Bank 2


Stosując OBD II do czujników tlenu, kody byłyby odczytywane B1S1. Odnosi się to do czujnika 1 Banku 1.

Znalezienie banku 1 nie jest trudne. Przednia część silnika będzie wyposażona w koła pasowe i pasy napędowe niezależnie od orientacji w przedziale silnika. Bank 1, zawierający cylinder #7, jest zawsze najdalej wysuniętym cylindrem na bloku. Nie będzie widoczna różnica w głowicy cylindra.

Czujnik 1 będzie stanowiskiem katalizatora wstępnego, a czujnik 2 będzie typowo stanowiskiem katalitycznym. W niektórych przypadkach czujnik 2 może być wstępnie katalityczny, dzięki czemu czujnik 3 po katalizatorze.

Żywotność czujnika tlenu

50,000 do 80,000 km jest typowe. Mimo to, stale narażony na trudne warunki atmosferyczne znajdujące się w układzie wydechowym samochodu, czujnik tlenu podtrzymuje stałą zaporę szkodliwych gazów spalinowych, ekstremalnych ciepła i cząstek stałych o wysokiej prędkości. I to jest w normalnych warunkach pracy!

Czasem zanieczyszczenia takie jak płyny chłodzące, oleiste lub silikonowe trafiają także do czujnika. Te zanieczyszczają czujnik i sprawiają, że nie działa. Życie czujników tlenu jest długie, w niektórych aplikacjach do 160,000 km. Niezależnie od tego, czy zanieczyszczeniem czy normalnym użytkowaniem, jego efektywność będzie nieuchronnie zmniejszać się z upływem czasu.

Zdajemy sobie sprawę z potrzeby utrzymania pojazdów w czystości. Zły czujnik tlenu może powodować niedopuszczalne poziomy emisji, wpływać na wydajność i ostatecznie uszkodzić katalizator. Sprawdź, czy czujniki tlenu są w każdym momencie dostrojone i wymienić uszkodzone czujniki na nowe czujniki tlenu.
Zidentyfikuj uszkodzenie czujnika tlenu i zanieczyszczenie